Thursday, March 21, 2013

Kebaikan buah-buahan dalam diet anda

Dah menjadi rutin Mr Hubby memborong stok buah-buahan untuk kami sekeluarga pada setiap hari Khamis. Hari nie anak-anak berebut-rebut mencuci buah-buahan kegemaran masing-masing... seronok tengok gelagat anak-anak riuh keriangan.

Hari nie Mr Hubby bawa balik buah anggur yang begitu rangup dan amat segar, buah strawberri yang amat cantik dan buah epal yang sangat sedap. Mari kita menyelami kebaikan-kebaikan buah-buahan ini.

Anggur

Anggur adalah sejenis buah-buahan yang bukan saja sedap malahan mengandungi nutrisi-nutrisi penting yang seolah-seolah bertindak seperti ubat disebabkan kebaikannya kepada kesihatan kita.

Buah anggur adalah sumber vitamin yang baik

Tanpa mengira warnanya, anggur kaya dengan khasiat Vitamin A, Vitamin C, Vitamin B6, Vitamin B and Folat.

Buah anggur merupakan sumber mineral yang baik

Buah anggur adalah baik untuk kesihatan kerana kandungan mineral iaitu Mangan and Potassium.  Mineral-mineral ini penting untuk menjaga kesihatan darah, mengurangkan darah tinggi, mengatasi tekanan/stress dan memperbaiki imunisasi terhadap jangkitan penyakit. Lain-lain mineral baik yang terdapat dalam buah anggur adalah Copper(Tembaga/Kuprum), Zink, Kalsium, fosforus, Iron(besi) dan Selenium.

Anggur baik untuk kesihatan jantung

Kebaikan anggur yang paling utama sekali adalah penghasilan anti-oksida di dalam tubuh kita. Anggur kaya dengan antioksida disebabkan adanya phytonutrients yang dinamakan polyphenols. Anti-oksida ini bila digabungkan dengan radikal bebas di dalan tubuh badan kita boleh mengurangkan risiko penghasilan plak pada arteri, dengan ini membantu memperbaiki kesihatan jantung.
Anggur juga membantu dalam penghasilan nitric oxide dalam badan. Hasilnya kesihatan jantung dapat diperbaiki dengan menurunkan terjadinya darah beku, pengumpulan platelet dan oksidasi LDL (yang menyebabkan plak pada arteri).

Resveratrol, berada pada kulit anggur dan bijinya menjaga fleksibiliti pada otot jantung dan kesihatan jantung.Anggur juga mengandungi glukosa yang dinamakan yang menolong menurunkan serapan kolestrol dan dan menyelesaikan 'inflammation path ways' yang mana ianya mengurangkan risiko penyakit jantung.

Anggur mencegah Kanser

Dengan kehadiran anti-oksida di dalam anggur, ia menolong menyambung radikal bebas di dalam badan. Radikal bebas atau ati-oksida ini bertanggungjawab untuk menghalang kejadian kanser dalam organ badan. Ia juga mengurangkan risiko kanser kolon dan kanser payudara.

Anggur membantu kesihatan sistem penghadamana disebabkan oleh ciri-ciri anti-microbial yang dimilikinya.

Anggur mempunyai beberapa ciri anti-microbial yang tidak membahayakan bakteria baik di dalam badan. Beberapa kajian menunjukkan anggur menghalang pembesaran 14 jenis bakteria jahat yang biasa ditemui  di dalam usus dan perut seperti  E coli, Salmonella and H. pylori (yang menyebabkan ulser perut).


Strawberry



Strawberry baik untuk menghalang penyakit kardiovaskular, kanser, dan melambatkan proses penuaan. Malahan, kajian menunjukkan dengan adanya paras antioksida yang tinggi di dalam strawberry dapat menolong untuk meneutralkan kesan negatif radikal bebas di dalam sistem badan. Antioksida juga dikenali untuk menguatkan sistem imunisasi dan menghalau penyakit seperti demam selesema.
 
 
Epal
 
 
 
An apple a day keeps the doctor away. Maknanya kalau hari-hari makan epal, kita akan sentiasa sihat. Benarkah begitu? Kan best kalau pokok epal boleh tumbuh merata-rata di Malaysia macam pokok rambutan dan durian. Hmmm... berangan.
 
Memutihkan gigi
Makan epal boleh memutihkan gigi. Bagaimana? Menggigit dan mngunyah epal akan merembeskan air liur yang secara semulajadi mengurangkan risiko pereputan gigi dengan mengurangkan bakteria.
 
Selain daripada itu, makan epal secara teratur jugak dapat mengelakkan penyakit Alzheimer,
mencegah penyakit Parkinson, menghalang kanser, mengurangkan risiko penyakit kencing manis, mengurangkan kolestrol, jantung yang sihat, mencegah batu hempedu, melawan cirit birit dan sembelit, meneutralkan "bowel syndrome" dan mencegah buasir
 
 
Health Benefits of Apple Juice (source : Amazing Things in the World)

1. Reduced Risk of Heart Diseases

Apple juice prevents cholesterol to form in your blood vessels and arteries. High cholesterol level and plaques in the arteries are one of the major causes of heart diseases. By drinking apple juice you reduce the risk of heart diseases.
...
2. Cleaner Organism and Improved Digestion

Apple juice (especially raw apple juice) helps to clean the liver and kidneys from harmful toxins. As a result, you have a cleaner organism and you are better protected against liver and kidney diseases.

3. Apple Juice is Great for Weight Loss

This health benefit of apple juice is loved by weight conscious persons. Cholesterol and calories are two major causes of extra weight. Apple juice is basically free of calories and fat + it protects you from cholesterol.

4. Excellent Source of Energy

Apple juice is packed with different vitamins – A, C, E, K, B1, B2, B6 and Folate, so it is an excellent source of energy. As a result, it is a great drink to restore your energy after a physical exercise.

5. Lower Risk of Dementia

Some studies have shown that apple juice lowers the risk of dementia in older people. Apple juice slows brain aging and helps to keep it sharp for longer time.

6. Improved Vision and Eye Health

Apple juice contains vitamin A, which is good for your eyes. Vitamin A helps you to protect your eyes from eye diseases and keeps your sight sharp.

Those were the most important health benefits of apple juice. As a conclusion there is one advice we can give you – drink apple juice and enjoy good health
See More

 

1 comment: